آسیا قهرمان بلامنا زع لیگ جوانان شیراز
تیم جوانان آسیا با مربیگری احسان روشن ضمیر از مربیان جوان،بادانش و تحصیلکرده فارس،موفق شد در بین 21 تیم شرکت کننده در مسابقات لیگ جوانان شیراز با اقتدار مقام قهرمانی را کسب نماید.
تیم جوانان آسیا با مربیگری احسان روشن ضمیر از مربیان جوان،بادانش و تحصیلکرده فارس،موفق شد در بین 21 تیم شرکت کننده در مسابقات لیگ جوانان شیراز با اقتدار مقام قهرمانی را کسب نماید.
د
ر جهان ورزش و از میان انبوه رشته های ورزشی که هر کدام طرفداران و علاقه مندان مختص به خود را دارند و قطعا در مسیر پیشرفت و تکامل قرار دارند، فوتبال به عنوان پرچم دار رشته های ورزشی و سرآمد همه آن ها با سرعت غیر قابل باوری به سوی پیشرفت در همه زمینه های ممکن گام بر می دارد. قطعا بیشترین عاملی که در توسعه فوتبال نقش بسزایی دارد نفوذ و رخنه کردن علم و دانش در بدنه اصلی فوتبال و کمک به توسعه همه جانبه آن در ابعاد مختلف می باشد که یکی از پارامترهای فوق العاده تاثیر گذار در زمینه فوتبال علمی و روز جهان، صنعت بازیکن سازی و تمرکز بر بهبود سیستم آکادمیک فوتبال و در نهایت ساخت و پروش بازیکنان مستعد و توانمند در باشگاه های مختلف و به وجود آمدن یک فضای مناسب برای رسیدن به نتایج مورد نظر در این سیستم می باشد.
شناسایی افراد دارای استعداد ذاتی در رشته فوتبال و کمک به پیشرفت مرحله به مرحله آنان تنها به وسیله افراد توانا و مدیران و مربیان مجرب و کاربلد امکان پذیر است و با یک برنامه مدون و به اجرا در آوردن آن و البته با نگاهی بلند مدت به آینده می توان انتظار تحول و شکوفایی در این بخش را دارا بود و نتایج مفید و مثبت این گونه فضا ها در آینده به سمتی پیش خواهد رفت که زمینه خود کفایی باشگاه ها و دگرگونی اقتصادی را برای آنان فراهم سازد.
طبق گزارشات مراکر علمی و پژوهشی معتبر فوتبال یک اتفاق ناخوشایند در چند لیگ معتبر اروپایی به وقوع پیوسته است، به خصوص در کشورهای انگلستان و ایتالیا مشخص گردید از آغاز فصل جاری مسابقات به ترتیب تنها 7/7 و 9 درصد بازیکنان پرورش یافته توسط باشگاه ها شانس بازی در این فصل را به دست آورده اند و این آمار در سطح کل قاره اروپا به 19/7 درصد رسیده است که در مقایسه با سال های گذشته این آمار حکایت از روند نزولی دارد.
مطابق اطلاعات ارایه شده از جهت حضور بازیکنان رشد یافته در آکادمی های باشگاه های اروپایی در ترکیب تیم های اصلی، تیم های پارتیزان بلگراد، آژاکس و بارسلونا رتبه های نخست را به خود اختصاص داده بودند.
این آمار نمایانگر توجه این باشگاه ها به تیم های پایه خود و تمرکز روی مساله جوانگرایی می باشد. اما مساله قابل توجه این است که طبق تعریف صحیح هر بازیکنی که سه فصل را در بین سال های 15 تا 21 سالگی در یک باشگاه سپری کرده باشد به عنوان محصول آن باشگاه معرفی خواهد شد که شاید این موضوع تا حدودی در سال های آینده مشکلاتی جدی را بر سر راه توسعه بازیکن سازی ایجاد نماید زیرا با خرید چند بازیکن جوان که متعلق به آکادمی باشگاه نمی باشد هم می توان در چنین آمار و ارقام هایی سربلند باقی ماند و این گونه آمارها لزوما به معنای رخ دادن یک اتفاق ارزشمند در تیم های پایه نمی باشد.
همانطور که مشخص است این شیوه و سیاست اتخاذ شده توسط باشگاه ها بیشتر به دلیل جنبه های اقتصادی و مالی است که با یک سری بازیکن ارزان قیمت می توان لیست بازیکنان یک تیم را تکمیل نمود و در این میان جای خالی بازیکنان پرورش یافته توسط باشگاه در ترکیب خالی خواهد ماند.
برای درک بهتر موضوع عملکرد این فصل بارسلونا را مورد بررسی قرار می دهیم. این باشگاه امسال از ده بازیکنی که محصول لاماسیا بودند در ترکیب خود استفاده کرده است که در نگاه کلی یک آمار خوب و مثبت برای بارسلونا محسوب خواهد شد اما به صورت دقیق و مطابق بررسی ها تنها شش نفر از میان ده بازیکن قبل از سن چهارده سالگی به لاماسیا پیوسته بودند و از آن جمع شش نفره نیز دو بازیکن به نام پیکه و آلبا در ادامه باشگاه را ترک کردند و فوتبال پایه خود را در جای دیگری ادامه دادند .
با این اوصاف تنها مسی، اینیستا، رافینیا و بارترا باقی خواهند ماند که باز هم به این نکته خواهیم رسید که مسی شش سال ابتدایی فوتبال خود را در باشگاه نیولزاولد بویز آرژانتین پشت سر نهاده است و اینیستا نیز از باشگاه آلباسته به بارسلونا پیوست.
از نوشته های فوق چنین نتیجه خواهیم گرفت که در میان آکادمی های سطح اول و مشهور جهان نیز تنها روی موضوع معرفی بازیکنان مستعد کار نخواهند شد و مساله پروش و تکامل بازی یک فوتبالیست شاید از اولویت بیشتری نزد آن ها بر خوردار باشد.
به عقیده بسیاری از کارشناسان از سال های گذشته تا کنون باشگاه آژاکس متفاوت ترین مسیر ممکن برای بازیکن سازی را انتخاب کرده است و طبق سیاست های این باشگاه نونهالان زیر 9 سال که نشانه هایی از استعداد و نبوغ فوتبال را دارا هستند جذب آکادمی باشگاه می شوند و اصول حرفه ای فوتبال را در زمین های کمپ باشگاه فرا خواهند گرفت مانند:دریافت و ارسال پاس، تمرینات تکنیکی، سر زدن، اصول شوت زنی، هدف گیری صحیح دروازه حریف، موقعیت سازی، اصول بازی تیمی و نحوه به کار گیری صحیح و سریع فرامین تاکتیکی در حین مسابقه و… که این نوع آموزش های مبتنی بر دانش از دیرباز تا کنون افرادی نظیر یوهان کرایوف، فرانک رایکارد، مارکو فان باستن، دنیس برگ کمپ، پاتریک کلایورت، ادگار داویدز، ادوین فن درسار، وسلی اسنایدر و…. را به جهان فوتبال معرفی کرده است که نام بردن از همه آن ها از حوصله این یادداشت خارج است .
شاید راز اصلی پر تعداد بودن ستارگان تولیدی باشگاه آژاکس را باید در فعالیت داشتن ده ها تیم پایه به صورت همزمان در آکادمی دنبال کرد که این امر در بسیاری از باشگاه های مشابه رعایت نمی شود.
بی شک داشتن یک سیستم فوتبال پایه خوب و مناسب برای هر باشگاهی بسیار مطلوب است و از نظر اقتصادی کمک شایانی برای باشگاه خواهد بود و تا سال های زیادی می توان از نتایج آن بهره برداری نمود و البته بازیکنانی وفادار به باشگاه و فلسفه و مکتب به خصوص آن را پدید خواهد آورد و از چنین بازیکنان با کیفیت جهانی که از درون این سیستم ها بیرون خواهند آمد در آینده مربیان و مدیران فوتبالی را می توانیم شاهد باشیم که خواهند توانست در جهت بهبود این نوع سیستم های علمی کمک های قابل توجهی نمایند.در جهان ورزش و از میان انبوه رشته های ورزشی که هر کدام طرفداران و علاقه مندان مختص به خود را دارند و قطعا در مسیر پیشرفت و تکامل قرار دارند، فوتبال به عنوان پرچم دار رشته های ورزشی و سرآمد همه آن ها با سرعت غیر قابل باوری به سوی پیشرفت در همه زمینه های ممکن گام بر می دارد. قطعا بیشترین عاملی که در توسعه فوتبال نقش بسزایی دارد نفوذ و رخنه کردن علم و دانش در بدنه اصلی فوتبال و کمک به توسعه همه جانبه آن در ابعاد مختلف می باشد که یکی از پارامترهای فوق العاده تاثیر گذار در زمینه فوتبال علمی و روز جهان، صنعت بازیکن سازی و تمرکز بر بهبود سیستم آکادمیک فوتبال و در نهایت ساخت و پروش بازیکنان مستعد و توانمند در باشگاه های مختلف و به وجود آمدن یک فضای مناسب برای رسیدن به نتایج مورد نظر در این سیستم می باشد.
در این نوشتار قصد داریم به صورت اجمالی این بخش با اهمیت در حوزه فوتبال را با نگاهی متفاوت بررسی نماییم.
شناسایی افراد دارای استعداد ذاتی در رشته فوتبال و کمک به پیشرفت مرحله به مرحله آنان تنها به وسیله افراد توانا و مدیران و مربیان مجرب و کاربلد امکان پذیر است و با یک برنامه مدون و به اجرا در آوردن آن و البته با نگاهی بلند مدت به آینده می توان انتظار تحول و شکوفایی در این بخش را دارا بود و نتایج مفید و مثبت این گونه فضا ها در آینده به سمتی پیش خواهد رفت که زمینه خود کفایی باشگاه ها و دگرگونی اقتصادی را برای آنان فراهم سازد.
طبق گزارشات مراکر علمی و پژوهشی معتبر فوتبال یک اتفاق ناخوشایند در چند لیگ معتبر اروپایی به وقوع پیوسته است، به خصوص در کشورهای انگلستان و ایتالیا مشخص گردید از آغاز فصل جاری مسابقات به ترتیب تنها 7/7 و 9 درصد بازیکنان پرورش یافته توسط باشگاه ها شانس بازی در این فصل را به دست آورده اند و این آمار در سطح کل قاره اروپا به 19/7 درصد رسیده است که در مقایسه با سال های گذشته این آمار حکایت از روند نزولی دارد.
مطابق اطلاعات ارایه شده از جهت حضور بازیکنان رشد یافته در آکادمی های باشگاه های اروپایی در ترکیب تیم های اصلی، تیم های پارتیزان بلگراد، آژاکس و بارسلونا رتبه های نخست را به خود اختصاص داده بودند.
این آمار نمایانگر توجه این باشگاه ها به تیم های پایه خود و تمرکز روی مساله جوانگرایی می باشد. اما مساله قابل توجه این است که طبق تعریف صحیح هر بازیکنی که سه فصل را در بین سال های 15 تا 21 سالگی در یک باشگاه سپری کرده باشد به عنوان محصول آن باشگاه معرفی خواهد شد که شاید این موضوع تا حدودی در سال های آینده مشکلاتی جدی را بر سر راه توسعه بازیکن سازی ایجاد نماید زیرا با خرید چند بازیکن جوان که متعلق به آکادمی باشگاه نمی باشد هم می توان در چنین آمار و ارقام هایی سربلند باقی ماند و این گونه آمارها لزوما به معنای رخ دادن یک اتفاق ارزشمند در تیم های پایه نمی باشد.
همانطور که مشخص است این شیوه و سیاست اتخاذ شده توسط باشگاه ها بیشتر به دلیل جنبه های اقتصادی و مالی است که با یک سری بازیکن ارزان قیمت می توان لیست بازیکنان یک تیم را تکمیل نمود و در این میان جای خالی بازیکنان پرورش یافته توسط باشگاه در ترکیب خالی خواهد ماند.
برای درک بهتر موضوع عملکرد این فصل بارسلونا را مورد بررسی قرار می دهیم. این باشگاه امسال از ده بازیکنی که محصول لاماسیا بودند در ترکیب خود استفاده کرده است که در نگاه کلی یک آمار خوب و مثبت برای بارسلونا محسوب خواهد شد اما به صورت دقیق و مطابق بررسی ها تنها شش نفر از میان ده بازیکن قبل از سن چهارده سالگی به لاماسیا پیوسته بودند و از آن جمع شش نفره نیز دو بازیکن به نام پیکه و آلبا در ادامه باشگاه را ترک کردند و فوتبال پایه خود را در جای دیگری ادامه دادند .
با این اوصاف تنها مسی، اینیستا، رافینیا و بارترا باقی خواهند ماند که باز هم به این نکته خواهیم رسید که مسی شش سال ابتدایی فوتبال خود را در باشگاه نیولزاولد بویز آرژانتین پشت سر نهاده است و اینیستا نیز از باشگاه آلباسته به بارسلونا پیوست.
از نوشته های فوق چنین نتیجه خواهیم گرفت که در میان آکادمی های سطح اول و مشهور جهان نیز تنها روی موضوع معرفی بازیکنان مستعد کار نخواهند شد و مساله پروش و تکامل بازی یک فوتبالیست شاید از اولویت بیشتری نزد آن ها بر خوردار باشد.
به عقیده بسیاری از کارشناسان از سال های گذشته تا کنون باشگاه آژاکس متفاوت ترین مسیر ممکن برای بازیکن سازی را انتخاب کرده است و طبق سیاست های این باشگاه نونهالان زیر 9 سال که نشانه هایی از استعداد و نبوغ فوتبال را دارا هستند جذب آکادمی باشگاه می شوند و اصول حرفه ای فوتبال را در زمین های کمپ باشگاه فرا خواهند گرفت مانند:دریافت و ارسال پاس، تمرینات تکنیکی، سر زدن، اصول شوت زنی، هدف گیری صحیح دروازه حریف، موقعیت سازی، اصول بازی تیمی و نحوه به کار گیری صحیح و سریع فرامین تاکتیکی در حین مسابقه و… که این نوع آموزش های مبتنی بر دانش از دیرباز تا کنون افرادی نظیر یوهان کرایوف، فرانک رایکارد، مارکو فان باستن، دنیس برگ کمپ، پاتریک کلایورت، ادگار داویدز، ادوین فن درسار، وسلی اسنایدر و…. را به جهان فوتبال معرفی کرده است که نام بردن از همه آن ها از حوصله این یادداشت خارج است .
شاید راز اصلی پر تعداد بودن ستارگان تولیدی باشگاه آژاکس را باید در فعالیت داشتن ده ها تیم پایه به صورت همزمان در آکادمی دنبال کرد که این امر در بسیاری از باشگاه های مشابه رعایت نمی شود.
بی شک داشتن یک سیستم فوتبال پایه خوب و مناسب برای هر باشگاهی بسیار مطلوب است و از نظر اقتصادی کمک شایانی برای باشگاه خواهد بود و تا سال های زیادی می توان از نتایج آن بهره برداری نمود و البته بازیکنانی وفادار به باشگاه و فلسفه و مکتب به خصوص آن را پدید خواهد آورد و از چنین بازیکنان با کیفیت جهانی که از درون این سیستم ها بیرون خواهند آمد در آینده مربیان و مدیران فوتبالی را می توانیم شاهد باشیم که خواهند توانست در جهت بهبود این نوع سیستم های علمی کمک های قابل توجهی نمایند.
درباره علل موفقیت و فلسفه ی کاری گواردیولا مقالات و مطالب فراوانی نوشته شده اما یکی از مطالبی که کمتر به آن پرداخته شده، نقش و وظیفه کمک ها و دستیارانش است؛ دستیارانی که خودش آنها را بنام برادر صدا میزند. پپ گواردیولا بدون در نظر گرفتن نقش کلیدیش در تاریخ فوتبال اسپانیا و جهان هم یکی از بزرگترین مربیان جهان است.
بعد از اینکه او بارسلونا را به تیمی بزرگ وافسانه ای در تاریخ فوتبال تبدیل کرد، به با واریا برای رهبری بایرن مونیخ رفت. این مربی اسپانیایی هرچند در نیمهنهایی لیگ قهرمانان فصل قبل به رئالمادریدباخت اما در کمتر از دو سال تیم او چندین رکورد تاریخی را در لیگ آلمان تغییر داد. درباره علل موفقیت و فلسفه گواردیولا مقالات ومطالب بسیاری نوشته شده اما یکی از موضوعاتی که کمتر درباره ی توجه شده، نقش دستیاران وکمک های اوست؛ دستیارانی که خودش آنها را بنام صمیمی برادر صدا میزند تا موفقیتهایش را با آنها تقسیم کند . او به جز دومنک تورنت و کارلس پلانچارت ،که از هنگام حضور پپ در بارسلونای ب به عنوان آنالیزور ویدئویی و تمریندهنده دائما کنارش بودند،( مانوئل استیارته) را هم سالهاست به عنوان دوست وبرادر و همکار کنارش دارد.
مدرس دانشگاه آزاد واحد شیراز
دبیر تربیت بدنی آموزش وپرورش
عنوان پایان نامه: ارتباط بین سبک های رهبری مربیان وانسجام تیمی باموفقیت ورزشی درتیم های فوتبال پایه
عنوان مقالات:رابطه بین سبک های رهبری مربیان باموفقیت ورزشی درتیم های فوتبال پایه
- رابطه بین سبک های رهبری مربیان باانسجام تیمی در تیم های فوتبال پایه
دوعنوان کتاب دردست چاپ: مربیگری فوتبال پایه،شاخصه های مهم استعدادیابی در فوتبال مدرن(انتشارات دانشگاه آزاد)
مدارک مربیگری:
مدرک مربیگری حرفه ای فوتبال پایه GRASSROOTS از فیفا FIFA مدرس: استاد لعل ازآلمان
مدرک مربیگری درجه B آسیا مدرس:آقای مجتبی توتونی
مدرک مربیگری سطح یک فوتسال آسیا مدرس:آقای ناظم الشریعه
مدرک مربیگری مدارس فوتبال مدرس: آقای محمود بیداریان
مدرک مربیگری حرفه ای استعدادیابی فوتبال مدرس: آقای محمود روشن ضمیر
مدرک مدیریت واداره تشکیلات فوتبال مدرس: آقای هوشنگ نصیرزاده
سوابق اجرایی:
مسوول کمیته آموزش ومربیان هیات فوتبال استان فارس 94تاکنون
دبیرکمیته آموزش ومربیان هیات فوتبال فارس 94 -92
مسوول انجمن فوتبال وفوتسال آموزش وپرورش شهرستان کوار 90 -89
سوابق مربیگری:
مربی تیم منتخب آموزشگاه های راهنمایی فارس
مربی تیم شهید وفایی درلیگ دسته اول کشور
مربی تیم دانشگاه آزادواحد شیراز
مربی تیم بزرگسالان هوابرد شیراز(سوپرلیگ فارس)
مربی منتخب زیر11 سال استان فارس
مربی منتخب آموزشگاه های راهنمایی ناحیه 3 شیراز( قهرمان سال 91 فارس)
مربی تیم منتخب آموزشگاه های ابتدایی ناحیه 1 شیراز( قهرمان سال 94 فارس)
مربی تیم نوجوانان آذرخش داراب (لیگ برتر فارس)
مربی تیم منتخب زیر10 سال شیراز
مربی تیم های پایه باشگاه آسیا( نونهالان،نوجوانان،جوانان)
مربی جوانان آسیا (قهرمان لیگ جوانان شیراز درسال 94)
سوابق بعنوان بازیکن:
سابقه بازی درتیم بزرگسالان پیام مخابرات(لیگ کشور جام آزادگان)
سابقه بازی درتیم جوانان برق شیراز(لیگ برترکشور)
سابقه بازی درتیم نونهالان ونوجوانان فجرشهیدسپاسی(لیگ کشور)
سابقه بازی درتیم دانشگاه آزاد شیراز
سابقه بازی درتیم هوابردشیراز(سوپرلیگ استان وامیدهای کشور)
و....................
نیمکت مربیگری کار آمد بر پایه چندین فرضیه کلیدی است که مربی میبایست آنها را بررسی و ارزیابی کند :
1) همیشه دو تیم و دو مربی در هر میدان بازی وجود دارد ! مربیان تازه کار این حقیقت ساده را نادیده می گیرند .این فرضیه دو مفهوم برای مربیان تازه کار دارد , اول اینکه مثل بازیکنان نخبه شطرنج , یاد بگیرند که هر بازی را از دیدگاه تیم های دیگر ببینند , برای اینکه فقط از این طریق می توان حرکات حریف را پیش بینی کرده و راهکارهای احتمالی را نیز پیش بینی نمایند . در حقیقت آنها باید مربی هر دو تیم باشند , که این فرضیه ای است که تاکنون بندرت در ادبیات مربیگری بدان اشاره شده است . دوم اینکه مربیانی که امیدوارند کارشان همیشه با موفقیت و خوب پیش برود نباید فکر کنند که همه حریفان آمده اند تا پیروزی را بهآنها تسلیم کنند , بلکه باید بدانند که حریفان به چگونگی شکست دادن شما فکر خواهند کرد و به دنبال یافتن راهکارهائی هستند که به خواسته خود برسند . پس می توان پذیرفت که این امر موجب مبارزه بین مربیان گردد .
2) یک رقابت می تواند بدترین یا بهترین موقعیت را برای بازیکنان و مربیان فراهم آورد . فشار بالای شرایط بازی و اشتیاق و هیجان برای کسب پیروزی یا نگرانی و اضطراب برای حداقل نباختن , می تواند حتی روی مربیان و بازیکنان سطح بالاتر تاثیر گذاشته و ممکن است حس دور اندیشی خود را از دست داده و اقدام به گفتن یا انجام چیزی شوند که تا مدتها تاسف آنرا بخورند .
3) موفقیت یا شکست بیشتر به کیفیت تمرین و آماده سازی بستگی دارد تا به تغییرات انجام شده در طول بازی . بر این اساس مربیان باید به آنچه که سعی دارند به آن برسند ایمان و اعتقاد داشته باشند , و به آنچه که در آموزش انجام داده اند اطمینان داشته باشند و تحت هیچ شرایطی به سبب بعضی مسائل و فشارها , شتابزده و احساسی عمل نکنند چرا که ممکن است باعث بروز مشکلات جدی در تیم در جریان بازی و یا حتی بعد از مسابقه گردد . اگر شما ماهها یا سالها را صرف آموزش نمائید و ساعتها وقت صرف آماده سازی تیم جهت یک بازی خاص نموده باشید به ندرت پیش می آید که بخواهید در جریان بازی کل سیستم بازی را تغییر دهید .
انعطاف پذیری در برنامه بازی هم مهم و هم خیلی ضروری است , اما باید اساس و پایه کار شما را تحت تاثیر قرار ندهد , چه در آنصورت تمرینات قبلی شما اثر مثبتی از خود نداشته است .
4) مسئله ای نیست که حریف شما چه تیمی باشد یا تا چه اندازه تیم شما آماده است , بلکه مسئله اینجاست که ممکن است بازیکنان اجبارا یا بدون اجبار دچار اشتباه شوند . شیوه پاسخ و موضوع اتخاذ شده مربی در برابر این اشتباهات , می تواند تاثیر بسیاری بر روی اطمینان و اعتقاد بازیکنان , روحیه تیم , روابط گروهی و کل کار تیم داشته باشد .
5) تحول و پیشرفت نیاز به زمان دارد و این هنگامی رخ می دهد که افراد مربوطه واقعا احساس کنند که نیاز به تغییر دارند . اگر بخواهیم تیم به شکلی که می خواهید بازی کند , دو فصل طول می کشد و اگر بخواهید فرهنگ یک باشگاه را تغییر دهید , ممکن است زمان بیشتری صرف این موضوع شود . بنابراین مربیان باید و حتما دورنگر و بلند نظر باشند و به کار یک تیم که در جریان یک برنامه ریزی منظم و هدفمند قرار می گیرد اطمینان داشته و در مورد پیشرفت مرحله به مرحله کار , احساس رضایت خود را به تیم نشان و انتقال دهند .
نقش مربیان در استخدام و آزادسازی بازیکنان بمنظور تسریع در پیشرفت نسبت به سایر مسائل پیچیده که برای مربی اهمیت دارد , برجسته تر می باشد .
6) شما نمی توانید گذشته را تغییر بدهید , اما می توانید از آن عبرت بگیرید . مربیان باید نسبت به تصمیمات خود , مسئولیت پذیر باشند و با نتایج اعمالشان زندگی کنند . برای انجام اینکار آنها نیاز به داشتن یک فلسفه روشن در ورزش و زندگی بصورت مرتبط دارند و آنها باید این ظرفیت را داشته باشند که همواره نگاهی رو به جلو و مثبت داشته باشند .